michalgrzeskowiak.pl: Nawyki behawioralne i mentalne

Aby zatrzymać słonia w jednym miejscu, najpierw przywiązuje się go mocną liną do mocnego słupa. Z czasem linę wymienia się słabszą, by po jakimś czasie zamienić ją na zwykły sznurek, przywiązany do małego palika. Dlaczego słoń, który bez problemu mógłby się wyrwać, nie robi tego? Bo nauczył się, że nie może. Jego nawyk polega na tym, że przestał próbować.

Najpierw my tworzymy nawyki, później nawyki tworzą nas.

Nawyki mogą istnieć zarówno na poziomie zachowań, ale też na poziomie bardziej ogólnym- nawyków myślenia. Od ich jakości może zależeć jakość całego życia.

Każdy z nas ma szereg nawyków, zarówno świadomych, jak i nieuświadomionych.

Oto moje top 5 nawyków behawioralnych:

1. Poranna lista wdzięczności- wspaniałe rozpoczęcie dnia, które ładuje baterie emocjonalne i zauważa jak wiele jest rzeczy, które warto deceniać

2. Codzienny zimny prysznic- budzi, orzeźwia, przywraca do teraźniejszości, poprawia krążenie krwi

3. Słuchanie pięknej muzyki- szczególnie artystów, których podziwiam za bycie prawdziwymi pasjonatami

4. Chodzenie i bieganie- to dla mnie osobiście bardzo oczyszczające czynności i podczas nich nie tylko znika duża część tego, co uważałem za problem, ale też pojawia się mnóstwo ciekawych pomysłów

5. Granie na bębnach- możesz tu wstawić jakąkolwiek inną pasję, której wykonywanie jest celem samym w sobie

Oto moje top 5 nawyków mentalnych

1. Patrzenie integralne- spojrzenie na coś z różnych perspektyw i tworzenie obrazu całości (pozwala uniknąć zarówno ekstremalnego  krytykanctwa jak i fantazjowania)

2. Chęć doświadczenia- nawet jeśli dużo czytam, to już mi to nie wystarcza, bo wiem, że uncja praktyki jest warta tony teorii. Sprawdzam to, co wydaje mi się ciekawe. Dlatego np. nigdy nie wezmę heroiny, która uzależnia nie tylko psychikę, ale też organizm, natomiast bardzo chętnie będę przez miesiąc weganem, aby sprawdzić poziom energii i przywiązanie do jedzenia

3. Najpierw zrozumieć drugą stronę- to trudna sprawa i cały czas ją ćwiczę. Realizuje się ona m.in. przez aktywne słuchanie, brak oceniania i zakładania rzeczy na wyrost, niedyrektywność i obecność

4. Optymalizacja przekonań- jako że przekonania nie są prawdą ostateczną, a jedynie narzędziem do sprawnego poruszania się w świecie, to nie walczę o rację i nie trzymam się kurczowo jednego przekonania. Przekonania są jak programy komputerowe, które po prostu muszą być aktualizowane na bieżąco, bo inaczej zatrzymają nas na poziomie rozwoju z przeszłości

5. Wychodzenie z boksa- rozszerzanie swojej strefy komfortu poprzez robienie rzeczy nowych, alternatywnych, kreatywnych, i takich których jeszcze się boję

Pamiętaj, pierwszy papieros nigdy nie uzależnia. Nawyk w postaci uzależnienia, wymaga wielu powtórek. Każdy nawyk. Warto wybierać je świadomie, bo gdy coś staje się nawykiem, to równa się jakości Twojego Życia.

PozdrawiaM nawykowo 🙂